تحولات لبنان و فلسطین

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 1018478

نماینده مجلس در گفت و گو با قدس:

ابلاغ مصوبه افزایش وام مسکن به ۸۰۰ میلیون مهم‌ترین انتظار مجلس از دولت چهاردهم

به زودی سیاست ­هایی در قالب بسته حمایتی جدید بانکی در حوزه مسکن خواهیم داشت

نماینده کرمانشاه در مجلس: وام ساخت ۸۰۰ میلیون تومانی هیج بار مالی برای بانک­ها ندارد و آن­ها موظفند بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۲۰ درصد از تسهیلات­شان را به این حوزه اختصاص دهند، انتظار مجلس از دولت چهاردهم ابلاغ سریع این مصوبه است.

ابلاغ مصوبه افزایش وام مسکن به ۸۰۰ میلیون مهم‌ترین انتظار مجلس از دولت چهاردهم

تسهیلات ساخت مسکن یکی از مهم­ترین ملزومات افزایش عرضه مسکن در کشور است. این بخش به اندازه ­ای مهم است که برخی معتقدند اگر بانک­ها ملزم به انجام وظایف قانونی­شان نشوند و با سیاست­های کلی کشور در حوزه مسکن همراهی نداشته باشند، اجرای طرح­های ساخت مسکن ملی توفیقی نخواهند داشت.

قانون جهش تولید مسکن، قوانین بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه وظایفی برعهده بانک­ها گذاشته ­اند. بانک­ها موظفند بخشی از تسهیلات خود را سالانه به حوزه مسکن اختصاص دهند. آمارها نشان می­دهد که شبکه بانکی کشور به تکالیفش در این زمینه عمل نکرده است و تمایلی هم به همکاری در این زمینه ندارد.

هیئت دولت سیزدهم بیش از سه ماه پیش و در آخرین روزهای فعالیتش، مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی ابلاغ کرد. این مصوبه در همین جا مانده و به بانک­های عامل ابلاغ نشده است. مردم که به بانک­ها برای دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مراجعه می ­کنند، با پاسخ منفی و این که هنوز ابلاغیه را دریافت نکرده ­اند، مواجه می­شوند.

شرایطی که در بالا توضیح داده شد، به سردرگمی و نارضایتی مردم منجر شده است. این طور اهمال­ کاری­ها در ارتباط با اعطای تسهیلات قابل قبول نیست و تبعات سیاسی و اجتماعی برای کشور به دنبال دارد. با توجه به این واقعیات نیاز است هر چه سریع­تر ابلاغیه مصوبه صورت بگیرد تا مردم از آن بهره­مند شوند.

در ادامه نظرات فضل­ الله رنجبر، نماینده کرمانشاه در مجلس را در خصوص لزوم ابلاغ مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان می­خوانید.

مهم‌ترین انتظار مجلس از دولت ابلاغ مصوبه افزایش تسهیلات به ۸۰۰ میلیون تومان

رنجبر در خصوص مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان که بیش از سه ماه پیش در هیئت دولت مصوب و به بانک مرکزی ابلاغ شد اما هنوز ابلاغیه ­اش به بانک­های عامل نرسیده است، تصریح کرد: ما خواهان ابلاغ این مصوبه هستیم و حتماً دولت باید تمیهدات لازم را در این زمینه بیندیشد. ما انتظار داریم، همکاری بانک­ها با سیاست­های حوزه مسکن تقویت شود و شاهد افزایش پرداخت تسهیلات مناسب باشیم.

وی ادامه داد: این موضوع قابل قبول نیست که در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن شاهد کم کاری باشیم. این طور اقدامات به ضرر سیاست­های کلی کشور در حوزه تولید مسکن است و باید برایش چاره­اندیشی کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص عدم هماهنگی شبکه بانکی کشور با سیاست­های حوزه مسکن خاطرنشان کرد: این موضوع را به وزیر اقتصاد گفته­ایم و در جلسه ­ای که وی حضور داشت، در مورد لزوم همکاری بانک­ها با بخش مسکن صحبت کردیم. وزیر اقتصاد اعلام کردند که در این زمینه برنامه دارند. امیدواریم به زودی ایشان بسته حمایتی در حوزه مسکن را تعریف کنند و نسبت به رفع مشکل عدم همکاری بانک­ها با سیاست­های حوزه مسکن چاره­اندیشی شود.

رنجبر در رابطه با لزوم ابلاغ وام جدید ساخت مسکن گفت: با توجه به اینکه وام ساخت ۸۰۰ میلیون تومانی هیج بار مالی جدیدی برای بانک­ها ندارد و آن­ها موظفند بر اساس قانون جهش تولید مسکن همان ۲۰ درصد از تسهیلات­شان را به این حوزه اختصاص دهند و این موضوع را به طور جد از وزیر اقتصاد پیگیری کردیم و خواستار ابلاغ مصوبه افزایش مبلغ وام ساخت مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان هستیم و انتظار مجلس از دولت چهاردهم ابلاغ هر چه سریع‌تر این موضوع هستیم.

به زودی سیاست ­هایی در قالب بسته حمایتی جدید بانکی در حوزه مسکن خواهیم داشت

وی ادامه داد: در صحبت­هایی که با وزیر اقتصاد داشتیم، گفتیم که در حوزه تسهیلات بانکی کار قفل است. وی قول دادند در این زمینه مساعدت داشته باشند و به حل مشکلات کمک کنند. ما در مجلس پیگیر موضوع اعطای تسهیلات ساخت مسکن و اجرای مصوبه افزایش تسهیلات هستیم. به زودی سیاست­هایی در قالب بسته حمایتی جدید بانکی در حوزه مسکن خواهیم داشت.

رنجبر گفت: مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی خانوارها مطرح است و در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت­ها، مردم در دسترسی به مسکن مناسب با مشکلات جدی روبرو هستند. دولت وظیفه دارد در این زمینه حمایت لازم را از خانواده­ها به عمل بیاورد.

وی ادامه داد: دولت باید تکمیل پروژه­ های نیمه تمام مسکن را در کشور در دستور کار داشته باشد. در مرحله بعد، نیاز است پروژه ­های جدید ساخت مسکن تعریف شود. در این ارتباط، مشوق­هایی مانند اعطای تسهیلات باید مدنظر قرار بگیرد. تا الان سیاست­های تشویقی مانند اعطای تسهیلات که در نظر گرفته­ایم کارساز نبوده است. باید تجدیدنظری در این زمینه داشته باشیم و سیاست­ها را جدی ­تر پیگیری کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: علاوه بر حوزه تولید مسکن که باید اهتمام جدی به آن داشته باشیم، مردم در زمینه اجاره بها نیز با مشکلات اساسی روبرو هستند. در این بخش نیز باید حمایت از خانوارها مدنظر قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.